vrijdag 21 januari 2011

Inleiding

Aanleiding
Met onze groep liepen wij door de wijk ‘het nieuwe westen’ in Rotterdam. Tijdens deze wandeling kwamen wij een aantal scholen tegen. Te weten: Eben Haëzer, Mozaiek, H.J. van Wijlenschool, Vierambachtschool, Van Oldenbarneveldt en De Dialoog. Ook staan er nog twee scholen voor middelbaar onderwijs in deze wijk.
Dit zijn vrij veel scholen, en wij vroegen ons af welke buitenschoolse activiteiten er voor deze kinderen zijn. Om dit onderzoek te verkleinen kijken wij naar kinderen die wonen in de wijk, met de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Deze kinderen mogen over het algemeen zelf activiteiten ondernemen in de wijk en zijn minder afhankelijk van ouders.

Probleemstelling
Onderwerp
Wij onderzoeken de activiteiten in de wijk Het nieuwe Westen voor de kinderen die behoren tot de basisschoolleeftijd 7 tot 12. Wij willen erachter komen of de activiteiten zorgen voor tevredenheid bij de kinderen.

Doelstelling
Het doel van dit onderzoek is om erachter te komen welke activiteiten er in de wijk Het nieuwe Westen zijn voor kinderen van de basisschoolleeftijd 7 tot 12 jaar en of de kinderen er tevreden mee zijn.

Hoofdvraag
Welke activiteiten zijn er in de wijk Het nieuwe Westen voor kinderen van de leeftijd 7 tot 12 jaar en zijn de kinderen tevreden over deze activiteiten?

Deelvragen
1.       Welke activiteiten worden er door het wijkcentrum georganiseerd voor kinderen van 7 tot 12 en Zijn de kinderen tevreden over deze activiteiten?
2.       Hoeveel kinderen gaan naar de BSO waar activiteiten buiten schooltijden worden aangeboden en wat doen ze daar? Zijn de kinderen tevreden over deze activiteiten?
3.       Zijn er naast het wijkcentrum en de BSO nog meer mogelijkheden tot het ondernemen van activiteiten in deze wijk en zijn de kinderen tevreden over deze activiteiten?
4.       Wat is de vraag aan activiteiten vanuit de inwoners van de wijk en zijn ze tevreden over de activiteiten in de wijk?

Relevantie

Theoretisch
De gevonden informatie sluit  goed aan op de benodigde informatie voor ons onderzoek. Onze informatie heeft erg geholpen met de beeldvorming van de wijk ‘het nieuwe westen’.

Maatschappelijk
Ons onderzoek is voor onze groep van maatschappelijk belang, omdat de meeste stages die wij lopen in de omgeving van Rotterdam plaatsvinden. Het is daarom interessant om te weten in hoeverre de wijk tegemoet komt aan de vraag aan activiteiten van de kinderen. Op die manier komen wij te weten wat kinderen na schooltijd kunnen doen.



Praktisch
Voor het praktische deel van ons onderzoek proberen wij contact op te nemen met het wijkcentrum van Het Nieuwe Westen. Wij hopen dat wij onze theoretische literatuur kunnen vergelijken met de informatie die wij bij het wijkcentrum hopen te verkrijgen.


Begrippen en conceptueel kader

Ons onderzoek gaat over de activiteiten in de wijk ‘het nieuwe westen’
In de tabel op de volgende bladzijde staan een aantal belangrijke begrippen en hun betekenis schematisch weergegeven.

-          Allochtonen
-          Bevolkingssamenstelling
-          Bebouwing
-          Wijkcentrum
-          Etnische achtergronden
-          Religie
-          Cultuur
-          Inkomen
-          Leerling populatie
-          Zwarte school
-          Witte school
-          Afspiegeling school


Methode

Steekproef
Voor de steekproef nemen wij contact op met het wijkcentrum. We proberen er achter te komen welke activiteiten er in de wijk zijn, en welke zij zelf organiseren. Wij hopen dat zij ons ook extra informatie kunnen geven over de bevolkingssamenstelling in de wijk en de hoeveelheid kinderen.

Meetinstrumenten
Wij nemen de steekproef af d.m.v. een vragenlijst aan het wijkcentrum. Hier zullen wij ingaan op o.a. de activiteiten in de wijk, en in het wijkcentrum. De hoeveelheid kinderen die hierop af komt enzovoorts. Ook proberen wij informatie te zoeken op internet en in boeken om deze verkregen gegevens te kunnen onderbouwen en vergelijken.

Procedure
We beginnen met een literatuuronderzoek om vervolgens verder te gaan met de steekproef in het wijkcentrum. Deze uitkomsten zullen we onderbouwen en vergelijken met de gevonden literatuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten