Voor ons onderzoek hebben we zoals al meerdere malen aangegeven ons te richten op de leeftijdscategorie van 7 tot 12 jaar. Onze doelstelling was als volgt:
Het doel van dit onderzoek is om erachter te komen welke activiteiten er in de wijk Het nieuwe Westen zijn voor kinderen van de basisschoolleeftijd 7 tot 12 jaar en of de kinderen er tevreden mee zijn.
Om deze doelstelling te halen en een juist antwoord te kunnen geven hierop is het natuurlijk noodzakelijk een hoofdvraag en deelvragen op te stellen. Hieronder volgen de vragen:
Hoofdvraag
Welke activiteiten zijn er in de wijk Het nieuwe Westen voor kinderen van de leeftijd 7 tot 12 jaar en zijn de kinderen tevreden over deze activiteiten?
Deelvragen
1. Welke activiteiten worden er door het wijkcentrum georganiseerd voor kinderen van 7 tot 12 en Zijn de kinderen tevreden over deze activiteiten?
2. Hoeveel kinderen gaan naar de BSO waar activiteiten buiten schooltijden worden aangeboden en wat doen ze daar? Zijn de kinderen tevreden over deze activiteiten?
3. Zijn er naast het wijkcentrum en de BSO nog meer mogelijkheden tot het ondernemen van activiteiten in deze wijk en zijn de kinderen tevreden over deze activiteiten?
4. Wat is de vraag aan activiteiten vanuit de kinderen van de wijk en zijn ze tevreden over de activiteiten in de wijk?
Eerst worden alle conclusies die uit de deelvragen naar voren kwamen, op een rijtje gezet. Vervolgens kan er een goed antwoord gegeven op de hoofdvraag ‘Welke activiteiten zijn er in de wijk Het nieuwe Westen voor kinderen van de leeftijd 7 tot 12 jaar en zijn de kinderen tevreden over deze activiteiten?’
Deelvraag 1:
De kinderen zijn over het algemeen erg tevreden over de activiteiten die hen worden aangeboden in het wijkcentrum en in het buurtcentrum. Sommige kinderen noemen verbeterpunten. Hier zouden de centra hun voordeel mee kunnen doen om het nog leuker voor de kinderen te maken.
Deelvraag 2:
Het programma dat aangeboden wordt, is per keer erg verschillend.
De ene keer zijn er handvaardigheidactiviteiten, de andere keer weer bewegingsactiviteiten of muziekactiviteiten en nog veel meer. De kinderen die er komen zijn over het algemeen heel tevreden.
Deelvraag 3:
Per school is het verschillend waar en hoe de kinderen buitenspelen. Wanneer er speeltuinen in de buurt zijn, gaan de kinderen hier graag heen. Hier zijn ze ook vrij positief over.
Wanneer er echter geen speeltuinen in de buurt zijn, vallen de kinderen vaak terug op het speelplein van hun school, of spelen ze gewoon buiten op straat. Dit wordt vaak ook niet als heel erg negatief ervaren. De kinderen van de Eben Haëzer/ H.J. van Wijlenschool vinden hun speelplaats echter wel een beetje saai.
Wanneer er echter geen speeltuinen in de buurt zijn, vallen de kinderen vaak terug op het speelplein van hun school, of spelen ze gewoon buiten op straat. Dit wordt vaak ook niet als heel erg negatief ervaren. De kinderen van de Eben Haëzer/ H.J. van Wijlenschool vinden hun speelplaats echter wel een beetje saai.
Deelvraag 4:
Over het algemeen worden de activiteiten van het wijkcentrum positief ontvangen onder de kinderen. Alleen al door te kijken naar de animo voor deze activiteiten vanuit de kinderen, en de hoeveelheid kinderen die naar de activiteiten komen, wordt duidelijk dat de kinderen tevreden zijn over de activiteiten in de wijk. Er komen ook niet veel ideeën vanuit de kinderen, wanneer het gaat om het verbeteren of vermeerderen van de activiteiten.
Algemene conclusie:
Terugkijkend over het hele onderzoek en de deelconclusies komt het volgende voornamelijk naar voren: Veel kinderen vinden de activiteiten erg leuk. Ze passen bij hun interesses en sluiten aan op hun belevingswereld. Er zijn wel wat verbeterpuntjes waar de centra hun voordeel mee zouden kunnen doen. De kinderen geven aan dat ze het fijn vinden als ze zelf kunnen kiezen wat ze gaan doen en dat er veel verschillende activiteiten worden aangeboden. Dus belangrijk is om keuzevrijheid en afwisseling te kunnen bieden aan de kinderen die buiten de schooltijden activiteiten willen ondernemen. De BSO zorgt hier al voor, maar niet alle kinderen komen hier na schooltijd.
De speeltuinen (of voetbalkooien) vielen over het algemeen wel in de smaak bij de kinderen. Opmerking hierbij was wel dat her en der losse speeltoestellen staan op de straat. Dit vinden de kinderen wat minder fijn om op te spelen. Een glijbaan alleen kan je niet zo veel mee. De kinderen zouden in de buurt nog wel een leuke spelletjeshal en een ijsbaan willen hebben. Verder zijn ze redelijk tevreden over de activiteiten in de wijk. Sommige activiteiten mogen nog wel wat beter gestructureerd worden zoals de huiswerkbegeleiding in het wijkcentrum. De kinderen gaven aan dat daar soms zo gekletst wordt, dat ze zich eigenlijk niet goed op hun werk kunnen concentreren.
De speeltuinen (of voetbalkooien) vielen over het algemeen wel in de smaak bij de kinderen. Opmerking hierbij was wel dat her en der losse speeltoestellen staan op de straat. Dit vinden de kinderen wat minder fijn om op te spelen. Een glijbaan alleen kan je niet zo veel mee. De kinderen zouden in de buurt nog wel een leuke spelletjeshal en een ijsbaan willen hebben. Verder zijn ze redelijk tevreden over de activiteiten in de wijk. Sommige activiteiten mogen nog wel wat beter gestructureerd worden zoals de huiswerkbegeleiding in het wijkcentrum. De kinderen gaven aan dat daar soms zo gekletst wordt, dat ze zich eigenlijk niet goed op hun werk kunnen concentreren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten