Slechts drie procent van de kinderen in stadswijken beweegt voldoende. Dit blijkt uit een onderzoek van TNO. En dat terwijl buitenspelen juist zo belangrijk is. (Algemeen Dagblad, 2005)
Jantje Beton heeft een onderzoek laten doen door het bedrijf Qrius waarbij er gekeken werd naar het buitenspeelgedrag van kinderen. (Jantje Beton, 2010)
Uit deze grafieken wordt duidelijk dat hoe ouder de kinderen worden, hoe minder vaak ze buitenspelen.
In ditzelfde onderzoek wordt ook beschreven dat kinderen over het algemeen vaak buitenspelen op hun eigen schoolplein, of op plaatsen dichtbij hun huis. Ook in ons eigen onderzoek kwam dit ter sprake. Veel kinderen blijven dichter bij huis, wat als resultaat heeft dat de kinderen die vlakbij een speeltuin wonen hier meer gebruik van maken, dan de kinderen die een stuk verder weg wonen. Dit houdt dus in dat kinderen die helemaal niet in de buurt wonen van een speelplaats, sneller gewoon op straat spelen, of juist liever binnen blijven.
Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat de meeste kinderen het buitenspelen leuk vinden omdat ze dan met veel vriendjes en vriendinnetjes in contact komen. Wanneer kinderen dus in een wijk wonen waar weinig speelmogelijkheden zijn, zullen ze minder snel buiten komen omdat er weinig mogelijkheden zijn, maar ook omdat hun vriendjes en vriendinnetjes niet buiten (mogen) komen spelen. (Jantje Beton, 2010)
Vaak spelen ouders ook een grote rol bij het wel of niet buitenspelen van hun kinderen. Dit ligt dan vooral aan het beeld wat de ouders van de wijk hebben. Vaak vinden ze dat hun wijk te onveilig is om hun kinderen alleen buiten te laten spelen. Dit komt vaak door speelplaatsen die niet omheind zijn, verkeer dat hard door de wijk rijdt en veel hangjeugd op de speelplaatsen en in de rest van de wijk. (Algemeen Dagblad, 2005)
Buitenschoolse activiteiten hebben volgens het (Landelijk steunpunt Brede Scholen, 2011) een positieve invloed op de academische, sociale, gedrags- en gezondheidsontwikkeling van leerlingen. Het organiseren van activiteiten door een wijk- en/of buurtcentrum is dus weldegelijk nodig. Vooral omdat er volgens het (Algemeen Dagblad, 2005) tegenwoordig veel minder buiten gespeeld wordt. Juist bij het buitenspelen wordt er geoefend in het aangaan van sociale contacten, het leren van het oplossen van ruzies en problemen, samenwerking met andere kinderen en het inschatten ven sociale situaties. Door lange dagen alleen achter de computer of televisie te zitten kán het dus voorkomen dat het kind moeilijker aansluiting vind bij anderen en het uiteindelijk probleemgedrag gaat vertonen.
Voor kinderen is het dus belangrijk dat ze na schooltijd in ieder geval enigszins kunnen participeren aan activiteiten of speelmogelijkheden. Dit kan bij bijvoorbeeld bij de BSO, het wijkcentrum, op straat of in een speeltuin. Hierbij is de tevredenheid van de kinderen ook erg belangrijk. Wanneer de kinderen ontevreden zijn over activiteiten, zullen ze minder snel geneigd zijn om uit zichzelf deel te gaan nemen aan deze activiteiten. Ze zullen ook vrienden en vriendinnen van school niet aanraden om deel te nemen aan deze activiteiten, wat ervoor kan zorgen dat de kinderen voor de vaak makkelijkste weg kiezen: thuis blijven en televisie kijken of computeren. Op die manier kom je terecht in een vicieuze cirkel die ervoor zorgt dat de kinderen steeds minder naar buiten gaan, en er steeds vaker voor kiezen om binnen te blijven.
Natuurlijk werkt dit fenomeen ook de andere kant op. Wanneer kinderen wel tevreden zijn over activiteiten, zullen ze sneller andere kinderen aanraden om ook mee te komen doen. Ook zien kinderen van buitenaf hoe leuk de activiteiten zijn en willen ze het liefst zelf ook meedoen. Op deze manier komen er juist veel meer kinderen op straat, bij de BSO, in een speeltuin of bij het wijkcentrum.
Uit een onderzoek in opdracht van de Rijksoverheid, blijkt dat kinderen beter kunnen spelen in de natuur dan binnen. Dit onderzoek is uitgevoerd in de natuurlijke speeltuin in Sliedrecht, en in een gymzaal, die omgebouwd was tot speelgelegenheid met allerlei toestellen, touwen en een voetbalveld.
Uit dit onderzoek bleek dat de kinderen veel creatiever en intensiever spelen in de natuurspeeltuin dan in de gymzaal. In de speeltuin konden ze vaak niet kiezen uit de activiteiten die ze wilden gaan doen en renden ze van hot naar her. In de gymzaal gingen de jongens voetballen onder het mom van ‘er is toch weinig anders te doen’ en de meisjes stonden vaak alleen bij elkaar te kletsen of vervelen. (Rijksoverheid, 2009)
Hieruit blijkt dus dat een natuurlijke speeltuin, of alleen al natuur op zich, zorgt voor veel meer uitdaging en onderzoeksmogelijkheden, dus kortom voor meer mogelijkheden tot spel.
Uit ons onderzoek werd ook duidelijk dat veel kinderen de natuurlijke speeltuin in het Nieuwe Westen erg leuk vinden om in te spelen. Omdat deze speeltuin omheind is, en er constant toezicht op de kinderen is, is deze speeltuin ook een stuk veiliger voor de kinderen dan het spelen op straat en zullen ouders ook eerder voor deze speeltuin kiezen.
Geciteerde werken
Algemeen Dagblad. (2005, November 11). Lekker buiten spelen moet! Algemeen Dagblad , pp. http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/12514/2005/11/11/Lekker-buiten-spelen-moet.dhtml.
Jantje Beton. (2010, Februari 27). Onderzoek Qrius in opdracht van Jantje Beton : Kinderen willen vaker mening geven over buitenspeelmogelijkheden. Opgeroepen op Februari 24, 2011, van Jantje Beton: http://www.jantjebeton.nl/2010/nieuws/onderzoek-qrius-in-opdracht-van-jantje-beton-kinderen-willen-vaker-mening-geven-over-buitenspeelmogelijkheden/
Landelijk steunpunt Brede Scholen. (2011, Januari 24). Literatuuronderzoek effectiviteit brede scholen. Opgeroepen op Februari 24, 2011, van Landelijk steunpunt Brede Scholen: http://www.bredeschool.nl/nieuws/artikel/literatuuronderzoek-effectiviteit-brede-scholen/
Rijksoverheid. (2009, September 10). Rijksoverheid. Opgeroepen op Februari 24, 2011, van Groene kansen voor de jeugd: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2009/09/10/groene-kansen-voor-de-jeugd.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten